Paweł Kaczmarczyk, właściciel New Open Way Advisory
Wartości są silnie powiązane z społeczną odpowiedzialnością biznesu. Są gwarancją etycznego i transparentnego sposobu funkcjonowania firmy. Kładą nacisk nie na cel lecz na metody działania firmy na rynku. Ważne stają się relacje pomiędzy przedsiębiorcą a pracownikami i zewnętrznymi interesariuszami (klientami, lokalnymi społecznościami) w zakresie zrównoważonego rozwoju i problematyka tak zwanego godziwego zysku[4]. Oparcie działania firmy na głównych wartościach stanowiących swoisty drogowskaz wskazujący wszystkim główne cele organizacji, promujących etyczne zachowania i współpracę[5] może być odpowiedzią na postawione wyżej wyzwania.
Samo opracowanie i spisanie głównych wartości przez firmę nie wystarczy do wprowadzenia zasadniczych zmian w funkcjonowaniu organizacji, potrzebne jest wdrożenie zarządzania przez wartości, które wymaga czasu[6] i systematyczności działania. Wartości firmy muszą również korelować z celami firmy i jej formą działania. Przyjęcie wartości nieodpowiadających charakterowi rynku czy firmy może mieć negatywne konsekwencje rzutujące na efekty działania organizacji[7].
Ostatnie trzydzieści lat XX wieku to znaczący wzrost zainteresowania wartościami w firmach. W Polsce, w tym czasie 7% firm przyjęło kluczowe wartości, zaś w krajach zachodnioeuropejskich i amerykańskich prawie co czwarta firma podjęła taką decyzję. Kolejne lata przyniosły dalszą popularyzację zjawiska wśród przedsiębiorców. W pierwszych dziesięciu latach XXI wieku 30% polskich firm i 14% firm z krajów rozwiniętych przyjęło wartości w swojej organizacji. Największym zainteresowaniem wartości cieszą się obecnie. Spośród wszystkich firm w Polsce z określonymi wartościami, aż 61% rdzennie polskich i 51% amerykańskich oraz zachodnioeuropejskich przyjęło je w latach 2010 - 2017.
Rok przyjęcia kluczowych wartości w firmach polskich oraz amerykańskich i zachodnioeuropejskich
Data przyjęcia wartości | Odsetek firm polskich | Odsetek firm z krajów rozwiniętych |
przed 1970 r. | 2% | 11% |
1970–2000 | 7% | 23% |
2001–2010 | 30% | 14% |
2011–2017 | 61% | 51% |
Jeszcze w 2000 roku przeszło co trzecia firma zachodnioeuropejska i amerykańska posiadała wyodrębnione i formalnie przyjęte kluczowe wartości. W tym samym czasie mniej niż 10% polskich firm zdecydowało się na przyjęcie wartości organizacji. Początek XXI wieku przynosi stopniowe wyrównywanie się tych różnic.
Co trzecia firma w Polsce jako jedną ze swoich kluczowych wartości przyjęła współpracę/zespołowość. Ta wartość jest ważna dla największej liczby zarówno firm polskich jak i zachodnich. Co czwarta firma wśród swoich kluczowych wartości wybierała uczciwość. Największą różnicę w roli wartości zależnie od pochodzenia kapitału firmy zanotowano w przypadku odpowiedzialności i zaufania. Te wartości są cenione znacznie wyżej przez polskie firmy niż amerykańskie i zachodnioeuropejskie. Odpowiedzialność w firmach z polskim kapitałem jest stawiana na równi z współpracą – 13 wskazań, a więc 33% z wszystkich firm które formalnie mają przyjęte kluczowe wartości. Zaufanie zostało wymienione przez 24% firm polskich. Wśród firm z krajów rozwiniętych odpowiedzialność pojawiała się jedynie w 13% przypadków, zaś zaufanie w 6%. Firmy polskie i amerykańskie inaczej podchodzą również do swoich pracowników. Byli oni wyróżnieni w wartościach organizacji w 7 na 32 firm z kapitałem międzynarodowym i tylko w 3 firmach polskich na 42.
Ciekawie prezentuje się zatem klasyfikacja najpopularniejszych wartości w firmach rozwiniętych i w firmach z kraju rozwijającego się, jakim jest Polska.
Najpopularniejsze wartości formalnie przyjęte przez firmy z polskim kapitałem i międzynarodowym
USA / Europa Zachodnia | Polska | ||||
Lp. | Wartość | Odsetek wskazań | Lp. | Wartość | Odsetek wskazań |
1 | współpraca | 25% | 1 | współpraca | 31% |
2 | uczciwość | 25% | 2 | odpowiedzialność | 31% |
3 | Etyka | 22% | 3 | uczciwość | 24% |
4 | Ludzie | 22% | 4 | zaufanie | 24% |
5 | Klient | 22% | 5 | szacunek | 17% |
Źródło: opracowanie własne.
Jedynie dwie wartości powtarzają się w zestawieniu pięciu najpopularniejszych wartości dla firm z polskim kapitałem i tych z kapitałem z rynków rozwiniętych. Firmy zachodnioeuropejskie i amerykańskie częściej wybierają jako kluczowe wartości związane z człowiekiem, a więc pracowników i klientów. Dużo wyżej cenią też sobie etykę działania. Firmy z polskim kapitałem bardziej cenią sobie relacje między pracownikami i między pracownikiem a klientem, a więc odpowiedzialność
w działaniu, zaufanie między interesariuszami i wzajemny szacunek. Firmy z krajów rozwiniętych charakteryzują się również mniejszą polaryzacją odpowiedzi. Różnice
w częstotliwości pojawiania się w firmach pięciu najpopularniejszych wartości są niewielkie, stanowią 3 punkty procentowe. W przypadku firm polskich jest to aż
14 punktów procentowych. Dwie najpopularniejsze wartości: współpraca
i odpowiedzialność, wyraźnie dystansują pozostałe.
Interesująca jest również skala znajomości wartości firmy przez pracowników. Przeszło 25% z nich nie wymieniło żadnej z wartości organizacji, w której pracują. Pozostawili puste pole lub wskazali dokument formalny, który te wartości zawiera. Pojawiały się tutaj również takie odpowiedzi jak „stworzyliśmy start-up, którego celem jest …”, czy „zachowanie wysokich standardów obsługi klienta” lub „spełnianie wymagań klienta określonych w umowie”. Odpowiedzi te odnosiły się bardziej do wizji czy misji organizacji, które określają odpowiednio ‘co?’ i ‘dlaczego?’ firma chce osiągnąć niż wartości, które raczej mówią ‘jak?’ przedsiębiorstwo chce dążyć do realizacji misji i wizji[8]. Badania pokazują więc, że w co czwartej firmie wartości pełnią rolę nieistotną z punktu widzenia zarządzania. Trudno uznać, że wartości firmy mają przełożenie na funkcjonowanie organizacji w sytuacji, w której pracownicy nie potrafią ich wymienić. Można zatem stwierdzić, że przyjęcie 3-4 wartości firmy, a następnie umieszczenie ich na ścianie lub stronie internetowej firmy jest modne i stosunkowo proste. Oparcie firmy na wartościach, uczynienie z nich głównego koła zamachowego firmy to jednak zupełnie inna historia. Szacunki mówią, że mniej niż 10% firm z wyodrębnionymi wartościami może mówić o strategii zarządzania opartej na wartościach kreującej teraźniejszość i zapewniającej przyszłość organizacji.
[1] R. Dankiewicz, Wykorzystanie ubezpieczeń w procesie identyfikacji ryzyk finansowych w przedsiębiorstwach [w:] Dylematy teorii i praktyki ubezpieczeń, red. W. Sułkowska, G. Strupczewski, Warszawa 2015, s. 45–47.
[2] J. Santorski, P. Rabiej, Od zaczarowania, przez rozczarowanie, po dojrzałe przywództwo przez wartości. Magazyn Thinktank” 2013, Vol. 18 (jesień).
[3] A. Stachowicz-Stanusch, Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Gliwice 2007, s. 45.
[4] B. Rok, Czy przywództwo etyczne w działalności gospodarczej jest możliwe?, Prakseologia, (149), Instytut Filozofii i Socjologii PAN / Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego, 2009, s. 188.
[5] W.H. Schmidt, B.Z. Posner, Values and Expectations of Federal Service Executives, “Public Administration Review” 1986, 46(5), s. 447.
[6] K. Blanchard, M. O'Connor, Managing by values, San Francisco 1997.
[7] D. Dobni, J.R.B. Ritchie, W. Zerbe, Organizational Values: The Inside View of Service Productivity, “Journal of Business Research” 2000, 47(2), s. 92.
[8] A. Stachowicz-Stanusch, Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Gliwice 2007, s. 44–45.