1 kwietnia, 2020 przez admin
7 punktów – Jak działać podczas kryzysu epidemicznego w firmie?
Autor: Stanisław Wojnicki (SW Mentoring)
Oto lista najważniejszych kroków, jakie każda firma powinna rozważyć w obliczu obecnego kryzysu. Szczegóły oczywiście zależą od specyfiki branży, zatrudnionych pracowników, lokalizacji i wielu innych czynników.
1. Prewencja, środki ochrony i odkażanie
- Inwentaryzacja rodzajów miejsc pracy, rodzajów czynności z punktu widzenia zagrożenia
- Określenie możliwych środków prewencji i odkażania (indywidualnych, grupowych, maszyn i urządzeń, pomieszczeń)
- Zapewnienie dostaw środków i personelu (lub firmy zewnętrznej) do realizacji
- Określenie budżetu specjalnego na w/w
- Ustalenie grafików pracy, procedur dla osób z zewnątrz (dostawcy, klienci, goście, firmy usługowe)
2. Instrukcje dla menedżerów, pracowników i ochrony
- Ustalenie miejsc i kanałów ogłaszania komunikatów, instrukcji itp.
- Propagowanie zasad higieny i odkażania indywidualnego
- Ustalenie procedur postępowania w razie wystąpienia objawów u pracowników i gości (poza zakładem, w zakładzie) i ich efektywna komunikacja oraz egzekwowanie
- Instrukcje dla ochrony (higiena, pomiary temperatury, ograniczenia wstępu i wjazdu, raportowanie, sytuacje alarmowe)
3. Praca zdalna
- Identyfikacja pracowników kierowanych do pracy zdalnej
- Ustalenie procedury zgłaszania i przechodzenia do pracy zdalnej (sprzęt, bezpieczeństwo informatyczne, zobowiązania, ustalanie celów i rozliczanie, łączność i dostępność)
4. Postoje
- Analiza obszarów działalności firmy – określenie obszarów, grup kierowanych na postój, grafiku zmian
- Ustalenie zasad wynagradzania na postoju
- Koordynacja z reprezentacja pracowniczą w zależności od sytuacji w zakładzie
5. Redukcja kosztów
- Rewizja planu finansowego odpowiednio do zmian planów działalności
- Określenie budżetów specjalnych (prewencja i higiena, rewizja budżetu wynagrodzeń)
- Opracowanie planu uzyskania wsparcia władz lokalnych i centralnych
6. Komunikacja i wsparcie psychologiczne
- Zarządzanie poprzez własny przykład
- Przemyślana regularna komunikacja z pracownikami
7. Scenariusze alternatywne
- Aktualizacja planu zastępstw,
- Przygotowanie planu działania ze zredukowanymi obsadami
- Przygotowanie planu na wypadek zatrzymania działalności