2 kwietnia, 2019 przez admin

Budowanie kultury opartej na zaufaniu

Monika Kulińska, People Director/ Board Member, Aviva

Jeszcze kilka lat temu Aviva była typową firmą z sektora finansowego. Wszyscy zwracaliśmy się do siebie w formalny sposób, przychodziliśmy do pracy w garniturach i garsonkach, a nasi menadżerowie byli niedostępni, zamknięci w swoich gabinetach. To nie była jednak atmosfera, w której chcieliśmy dalej działać. Świat szybko się zmienia, a my – zarówno jako ubezpieczyciel jak i pracodawca - chcemy nadążać za tymi zmianami, a nawet je wyprzedzać.

 

Najważniejszy jest dla nas Klient. Nasi Klienci są przecież sensem naszej codziennej pracy. Działamy wbrew niepewności, aby czuli się bezpiecznie i mogli na nas liczyć w razie potrzeby. Wiemy, że aby zapewnić naszym Klientom najlepszą obsługę, musimy dbać o odpowiednie, przyjazne środowisko pracy dla naszych pracowników.

 

Przed tym wyzwaniem stanęliśmy cztery lata temu, kiedy postanowiliśmy zmienić siedzibę. Doszliśmy wtedy do wniosku, że zmianę lokalizacji warto połączyć z całkowitą odmianą kultury organizacyjnej.

 

Rozpoczęliśmy od rzeczy najprostszych. Zmieniliśmy styl komunikacji na otwarty, oparty na relacjach i zwracaniu się do siebie po imieniu. Później zrezygnowaliśmy z dress codu dając pracownikom możliwość wyrażenia siebie poprzez strój.

 

Nasze główne założenie, o którym pamiętamy także dziś realizując bieżące działania, to relacja typu dorosły-dorosły z naszymi pracownikami. Jako pracodawca nie chcemy wcielać się w rolę dorosłego, który uczy swoje dzieci. Zatrudniamy przecież osoby, które potrafią samodzielnie podejmować decyzje i możemy ufać, że samodzielnie dokonają trafnych wyborów.

 

Opierając się na tym założeniu i chcąc zwiększyć efektywność pracy, postanowiliśmy dać pracownikom więcej swobody w decydowaniu o warunkach wykonywania pracy. W nowym biurze wprowadziliśmy Activity Based Working, który promowaliśmy hasłem „Każdy pracuje, gdzie mu pasuje”. W naszej różnorodnej biurowej przestrzeni mamy odpowiednie miejsce dla każdego, na każdy typ zadania. Nie przywiązujemy się do biurek, tylko zmieniamy miejsce w zależności od tego jakie warunki są nam potrzebne. Mamy ciche sale, sale konferencyjne, przestrzenie do relaksu, a także umożliwiamy pracę z domu do 4 dni w tygodniu. Nie mamy za to ani jednego gabinetu – nasi menadżerowie wyszli do ludzi i są łatwo dostępni dla swoich zespołów.

 

 

Kultura to też oczywiście nasze codzienne zachowania wobec siebie. W biurze, w którym większość osób przebywa na otwartej przestrzeni zmiana zachowań może być dużym wyzwaniem. Musimy pamiętać o tym, że mamy wtedy wpływ na innych. Jeszcze w Mordorze spytaliśmy naszych pracowników jakie zachowania denerwują ich najbardziej i na ich podstawie stworzyliśmy kampanię z potworkami takimi jak „Gadulce nadgłowne”, „Smarkach rozgorączkowany”, „Nadawacz nieustanny” czy „Pochłaniacz przybiurkowy”, które uświadamiały co powinniśmy robić inaczej. Wraz ze startym biurem, pozostawiliśmy w Mordorze wszystkie potwory, a do nowego miejsca zabraliśmy już dobre wzorce zachowań. Nie było to jednak działanie jednorazowe. Regularnie przypominamy elementy tej kampanii, ponieważ niestety złe nawyki lubią powracać.

 

Zmiany kulturowe nie są łatwe ani do wdrożenia ani do utrzymania. Wymagają naszej ciągłej pracy, uwagi i dostosowywania do aktualnych potrzeb. W Avivie prowadzimy wiele inicjatyw kulturowych takich jak Go Well!, Go Diverse!, Go Simple!, Go Digital!, Go Paperless!, które na bieżąco budują naszą kulturę organizacyjną, nastawienia, wiedzę i przyjazne środowisko pracy.

 

Aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby pracowników oprócz ankiet zaangażowania prowadzimy od roku również Śniadania z kulturą, czyli kameralne poranne spotkania, podczas których szczerze rozmawiam z pracownikami o tym co im przeszkadza w Avivie. To oni wskazują nam potrzebny kierunek zmian. Wszystkie wnioski zapisujemy, analizujemy i staramy się jak najszybciej wprowadzić rozwiązania. Wierzymy, że ten system bardzo nam się sprawdził, ponieważ w ciągu roku zauważyliśmy wyraźny wzrost oceny naszej kultury organizacyjnej w naszej ankiecie kulturowej (+10 punktów procentowych).

 

Kultura organizacyjna jest niezwykle istotna. Równie istotne jest jednak zaufanie do pracowników i umożliwienie im decydowania o rzeczach, które mają na nich wpływ.